Jak utrzymać rower w dobrej kondycji: Podstawy konserwacji roweruKiedy jeździsz na rowerze każdego dnia, małe rzeczy mogą zacząć wydawać się dużymi problemami. Nawet jeśli dojazd do pracy trwa tylko 20 minut, to i tak jest to czas spędzony na rowerze niemal każdego dnia. Jeśli więc coś się zepsuje lub zacznie wydawać dziwne dźwięki, prawdopodobnie nie będziesz w stanie długo tego ignorować. Nie musisz zostać miłośnikiem rowerów ani spędzać wieczorów w garażu ze swoim wiernym kluczem. Najlepszym sposobem na utrzymanie bezpieczeństwa i niezawodności roweru jest wykonywanie raz na jakiś czas prostych czynności konserwacyjnych. I nie potrzebujesz do tego nawet wielu narzędzi. Wystarczy podstawowa wiedza oraz kilka niezbędnych narzędzi i części, aby utrzymać swój jednoślad w świetnej formie i uniknąć kosztownych napraw.

Podstawy konserwacji unicykla

Istnieje kilka prostych rzeczy, które możesz zrobić, aby upewnić się, że twój rower jednoślad przetrwa jak najdłużej. Niektóre z tych rzeczy są specyficzne dla jednośladów, a inne dotyczą wszystkich typów rowerów. Jednoślady różnią się od zwykłych rowerów tym, że nie mają zawieszenia, mają stałe przełożenie, nie mają wolnego koła i mają mniejsze, węższe opony. To sprawia, że są bardziej podatne na takie rzeczy jak brud drogowy, kamienie i wibracje. Rowery jednośladowe wymagają również częstszej konserwacji niż zwykłe rowery. Powinieneś sprawdzać i czyścić swój jednoślad oraz wymieniać zużyte części, gdy tylko zauważysz jakiekolwiek problemy.

Opony - najważniejsza część roweru jednośladowego

Podczas gdy rowery jednokołowe są generalnie dość trwałe, najważniejszą częścią twojego jednośladu są opony. Opony łączą Cię z drogą, więc są bardzo wytrzymałe. A ponieważ są wykonane z gumy, mają również tendencję do zużywania się. Opony jednokołowe są węższe niż zwykłe opony rowerowe. Daje to mniejszą "pływalność", co oznacza ryzyko utknięcia w koleinach lub między kostkami brukowymi. Gdy uderzysz w kamień lub dziurę, koło może się zachwiać, co powoduje niestabilną jazdę. Rowery jednokołowe mają również mniejsze ciśnienie powietrza niż zwykłe rowery. Dzieje się tak, ponieważ średnica koła jest mniejsza, a opona znajduje się bliżej ramy. Niższe ciśnienie powietrza ma dwie zalety: Ułatwia jazdę pod górę i obniża ryzyko złapania gumy.

Kontrola koła

Pierwszą rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę, jest koło. Koła jednokołowców są dość solidne i wytrzymują wiele nadużyć, ale w końcu się zepsują. Zużyte koła muszą przenosić całą wagę jednorożca, więc mogą szybko pęknąć pod napięciem. Kiedy koło zaczyna się psuć, możesz usłyszeć grzechoczący dźwięk, taki jak luźne łożyska. Łożyska kół można regulować, ale z czasem zużywają się i trzeba je wymienić. Jeśli słyszysz grzechotanie z koła, powinieneś sprawdzić, czy łożyska są luźne. Jeśli są, powinieneś dokręcić je tak bardzo, jak możesz palcami, a następnie wymienić je tak szybko, jak to możliwe, ponieważ są one bliskie awarii.

Kontrola linek hamulca i zmiany biegów

Następną rzeczą, na którą należy spojrzeć, są linki hamulca i zmiany biegów. Rowery jednośladowe nie mają biegów, więc hamulec i shifter działają za pomocą małej dźwigni, która pociąga za linkę. Jednoślady mają stosunkowo krótkie kable, co oznacza, że nie muszą iść bardzo daleko, aby przesunąć dźwignię. Linki nie zawsze się psują, ale mogą stać się sztywne, co utrudnia poruszanie dźwignią. Jeśli linki są zbyt sztywne, mogą wymagać smarowania lub wymiany. Linki hamulcowe mogą się również zużywać i wymagają wymiany, jeśli są zbyt zużyte. Linki hamulcowe są często pierwszymi rzeczami, które się psują na jednośladzie, nawet jeśli reszta jest w dobrym stanie.

Kontrola łańcucha - najprostszy sposób na sprawdzenie stanu łańcucha

Następną rzeczą do sprawdzenia jest łańcuch. Łańcuch przenosi moc z pedałów na koło, więc bardzo ważne jest, aby był w dobrym stanie. Zużyty łańcuch może sprawić, że Twój rower jednokołowy będzie się czuł nierówno, a także może spowodować poważne obrażenia, jeśli pęknie podczas jazdy. Gdy poruszasz pedałami, powinieneś słyszeć miękki, ciągły dźwięk, gdy łańcuch porusza się tam i z powrotem. Jeśli usłyszysz głośne klikanie, oznacza to, że łańcuch jest zużyty i należy go wymienić. Najlepszym sposobem na sprawdzenie zużycia łańcucha jest po prostu przyjrzenie się mu. Jeśli łańcuch jest czarny lub bardzo zardzewiały, oznacza to, że jest zużyty i wymaga wymiany. Jeśli łańcuch jest lekko zardzewiały, oznacza to, że przydałby się nowy łańcuch, ale nie jest bardzo zużyty.

Aby uzyskać najlepsze rezultaty, najlepiej jest czyścić swój jednoślad raz w miesiącu. Ale ważne jest, aby regularnie sprawdzać także inne części swojego jednośladu, aby móc zidentyfikować i naprawić problemy zanim staną się poważne. Przynajmniej raz w miesiącu powinieneś sprawdzić swój jednoślad pod kątem wyżej wymienionych rzeczy. Jeśli chcesz być wyjątkowo dokładny, możesz również od czasu do czasu wyszorować łańcuch. Dzięki temu łańcuch będzie służył dłużej, ponieważ żwir i olej z Twoich rąk mogą spowodować uszkodzenia. A jeśli chcesz dodatkowo zadbać o swoje koła, możesz zastosować naklejki na obręcze, aby uniknąć utknięcia kół w koleinach podczas jazdy. Jeśli kiedykolwiek zauważysz coś niezwykłego w swoim jednośladzie, powinieneś spróbować naprawić to od razu. W ten sposób unikniesz sytuacji, w której problem przerodzi się w poważną awarię, która uniemożliwi Ci jazdę.